Sunday 30 January 2011

adakah aku termasuk ..?

salam,

Persoalan tabarruj perlu dikaji dengan lebih teliti. Sila tinggalkan pendapat anda di bahagian komen. Sambil2 itu, marilah kita sama2 renungkan catatan di bawah:

http://www.islamicawakening.com/viewarticle.php?articleID=1357



Me

4 comments:

Nur said...

FUH,

That's scared me a lots.

What I understood is, ask your heart, we ask Allah's guidance more than 17 times a day, Allah swt will never let us stray, insyaAllah.

So, trust your heart, if you are comfortable of doing it, or not doing it,with the niat of ..., just do it, or not doing it..

In the meantime, owh our papers!

Chai Tea said...

Priceless,

I will write on tabarruj soon, hopefully.
Truly Allah has created in the body a morsel of flesh which, if it be a whole,all the body is a whole, if it be diseased, all of it is diseased. Truly it is the HEART.”

The ongoing paper writing is still ongoing..whether slow or fast, I hope it is constantly moving, for you and for me.

Iffah Nabiha Ahmad Jailani said...

Manusia kini kian taasub dengan kecantikan, ukhti.

Di kala ini, mereka yang bertabarruj menghina yang berhijab secara sempurna. Alasan mereka, mereka ni kotor dan berbau.

Di kala ini, ada dua pihak yang perlu menjaga keadaan masing-masing.

Bagi yang sedang bertabarruj, usahlah putar belitkan kalimah dan suruhan ALLAH. Sudah jelas jalan yang benar dan jalan yang salah.
Usah memaksa juga golongan ini. Kerana ALLAH sendiri sudah memberi peringatan kepada kita. Andai sudahpun dijalankan tugas, biarkan sahaja mereka ini. Keadaan dan amalan mereka akan terjawab di mahkamah akhirat nanti.

"Tidak ada paksaan untuk memasuki agama islam. Sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang salah. Kerana itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah memegang tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendangar lagi Maha Mengetahui."[Al-Baqarah:256]

Pada pihak kedua iaitu berhijab dengan tudung labuh, mereka ini adalah antara pemegang imej Islam yang paling berat kerana, segala lontar kata dan juga tohmahan akan dihalatujukan kepada mereka. Islam amat mementingkan soal kebersihan, berwangi-wangian sekadar ingin menghilangkan bauan dan itu adalah tuntutan agama Islam yang mulia.

Mekap, dengan alasan ingin berhias dihapan lelaki ajnabi adalah salah di sisi Islam. Ingin kelihatan cantik memang lumrah dan fitrah keinginan seorang wanita. Menutup seluruh tubuh dengan sempurna namun bersama titipan mekap di alur mata dan wajah ada ketikanya amat bercanggah oleh ajaran Islam.

Memang, kita adalah wanita, namun ingatlah dunia ini adalah perhiasan. Dan seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah.

Ingatlah juga kata mutiara titipan Sayyidatina Aisyah radiallahu 'anha;

Di bibir wanita solehah itu tidak ada nama lelaki ajnabi, dan di bibir lelaki juga tiada namanya, dia tidak memandang dan tidak suka dipandang

Salam Mujahadah,
Iffah, adik kecikmu ^_^

Chai Tea said...

Salam adik kecilku yang dirahmati Allah,

Syukran di atas feedback ini. Nampaknya harus diterangkan pada orang ramai dan ditetapkan hati ini supaya sebagai muslimah kita berhias mengikut syarat dan garis panduan syariat sahaja. Kakak sedang memikirkan cara bagaimana hendak melawan arus fesyen yang tersasar bagi kita yang berhijab.Sungguh aneh arus fesyen ini yang mampu menelanjangi wanita berhijab! naudzubillah bagi kita yang menyedari hakikat ini.