Saturday 22 January 2011

Syukur tidak terhingga

Salam,

Semalam sahabat berkata padaku sambung-sambunglah menulis blog. Wahai rakan seperjuangan, aku kan cuba meskipun kurang kudrat memperindah blog ini dengan kata-kata hikmat dan kata-kata meluah rasa. Apapun aku terlalu bersyukur kerana dengan izinNya kau kembali ke bumi asing dan dapat kita bertemu kembali. Cukup terharu dengan setiap pertolonganmu menerusi talian YM. Terima kasih sahabat.Moga Allah mempermudah Phd mu, amiin. Dan sahabat, jika maksudmu aku cantik pada paras rupa, maka usahlah memuji,kerana akhlakku banyak cacat celanya. Jika maksudmu akhlakku cantik, sesungguhnya itu penambah alasan untuk aku menolak pujianmu; akhlakku tidak sempurna, darjat muslimah sejati masih harus dikejar dan jauh jaraknya dengan diriku yang serba kekurangan. Doakan aku menjadi insan yang lebih baik dari hari, ke hari.

Adik menitip anugerah kala aku membantunya menjawab kemusykilan islami. Adikku, kakak cuma mengharap balasan Ilahi. Jazakillah atas anugerah pada entri mu yang lalu, jangan lupa menitip kata untuk kakak dalam doamu. Kakak juga mendoakan yang sama buatmu. Kakak mengerti perasaan menjadi wanita berhijab di bumi asing yang penuh ranjau berduri, dugaan dan godaan. Bersabarlah, sesungguhnya Allah pasti membuka jalan bagi mereka yang celik hati sepertimu.Insya-Allah.

Anak didik yang celik hatinya mampu menasihatku dengan doa dan kata2 hikmat. Syukran di atas peringatan hikmat ayat seribu dinar, dan bacaan kata-kata Hasan al-Basri itu juga menyumbang ketenangan dalam sanubari.Sesungguhnya aku berbangga dan bersyukur dikurnia Allah akan anak didik sepertimu. Moga Allah mengurnia ketetapan hati dan keikhlasan kala aku menabur ilmu di bumi hujan batu itu suatu hari nanti. Doakan perjuanganku kala ini. Dan sebagai pendidik, doaku sentiasa utuh buat setiap anak bangsa.

Kakak, terima kasih, jadi kejutan pabila dirimu mengimbas keenakan masakanku dua tahun lalu di pertemuan kita semalam! Nikmat makanan membentuk penyebab kita bertemu, namun ia tidak bisa menanding harga sebuah ukhuwwah fillah yang kita miliki. Aku berdoa akan kesihatanmu senantiasa. Moga Allah mempermudah Phd mu yang bakal disempurna itu. Aku bersyukur pada Allah kerana kau butuh menongkah arus dugaan dalam apa jua keadaan. Kau sumber inspirasiku di sini dan di mana jua diriku berada kelak, insyaAllah.

Syukran ya rabbi atas kasih sayang ini, meski aku perantau durja.


Me

3 comments:

Nur said...

Awwwwwwwwwohhhhhhhhhhhhhh,

Hebat benar bait2 kata2mu! Puitis banget, menyenangkan hati.

Yah, my dad also always talks about your ayam percik, with the real intention for me to learn from you. You have an outstanding ability in cooking my dear!

Don't worry about the pace, a quick or slow is from Him, and Him alone. Just ask the help from Him, and surely, a miracle will happen. InsyaAllah.

This fever is really a bother, otherwise I'll go to the majlis where the angels sit in between and above you guys! Awohh, jealous sih. Please pray for me, I'm truly a Malaysian who couldnt stomach a cold wintry day.

Iffah Nabiha Ahmad Jailani said...

:')

Teruskan perjuangan, seorang pejuang punya fitrah untuk bersabar, ujian yang menimpa, dugaan yang menerpa, kesenangan yang meliputi, kasih yang tidak bertepi, semuanya umpama penghias kehidupan di kala kita memerlukan..

semoga berjaya dan teru berjaya.

Iffah.

Chai Tea said...

Priceless,

Mana ada puitis..sket2 boleh aa. Rajin2lah memasak dan mencuba resipi baru ya. Yg sedap2 boleh deliver ke Claypath. Thanks dear I pray to Him everyday for all of us..and hope today you feel much better, physically and spiritually.

I.N.A.J
Amiin...syukran ya ukhti...semoga sihat dan berjuang hebat nun di Darlington. Take care