Saturday 24 October 2009

Airasia Oh Airasia!

Salam,


Perjalanan pulang

Perjalanan pulang ke Malaysia alhamdulillah lancar walaupun air turbulence kadang2 menyebabkan penumpang airasia terasa 'tergoncang'...panik juga beberapa kali..nampak benar cuaca tidak begitu baik pagi 15 Sep itu. Sepanjang perjalanan aku terus memanjatkan doa agar selamat sampai ke tanahair. Wajah2 kesayangan bermain2 dlm fikiran sepanjang 12 jam 30minit perjalanan...tidak sabar rasanya menyambut Aidilfitri di Malaysia.selamat tinggal sementara buat Durham...aku pasti kembali lagi...hehehe...

Boarding pass


Sebelum berangkat, Angah dah berpesan; katanya Airasia ni pelik sket long, dia nak tengok boarding pass sebelum distribute makanan dengan selimut. What? Aku mulanya tidak percaya kenapalah senarai penumpang tidak digunakan utk check sama ada penumpang booking makanan/selimut atau tidak? bukankah semuanya sepatutnya tertera pada rekod mereka? Hairan benar..

Aku bawa 2 majalah medium size memandangkan tiada headphone/mini screen disediakan utk perjalanan ini.

Tika masuk ke dlm flight aku terlupa nak keluarkan boarding pass yg telah pun diletakkan dalam hand carry bag ku yg berada dalam cabin. Sebelum berlepas, aku bertanya pada pramugari A, excuse me can i just get my bag so I could take out the boarding pass for meals/comfort kit later? Pramugari menjawab "Sorry, sorry I am very busy!" lalu berjalan laju tanpa menoleh sedikit pun padaku.

Masya-Allah. Ini adalah salah satu ketidaksopanan yg tidak dapat aku tolerate.

Sebentar kemudian flight pun berlepas, aku pun keluarkan sendiri boarding pass aku. bukan apa nnt klau dah tertidur kan ke susah bila dikejut baru nak tercari2 boarding pass...

Pramugari A muncul kembali dengan muka manis lalu berkata "miss can I get d boarding pass for you?". Aku menjawab "It's ok I already took it from the bag, thanks". Dia berkata "Oh wow cepatnya!".

Cepat?
Kalau dah setengah jam tak datang2 tentulah aku blh amik sendiri betul x...apelah. bukan susah sangat sampai perlu bantuan pramugari. Cuma malas nak melangkau org sebelah, ingat kot bolehlah pramugari bantu.

Dinner
Dinner was served. The dinner came in 3 components: Nasi dalam foil, air mineral dan sudu garpu.
Tiba di row kami, pramugari A dan B mula agih2kan set makanan. Kami bertiga diberi nasi shj, air dan kutleri nya tak ada.Mereka terus menolak troli ke row berikutnya.
Excuse me!..kata kami bertiga. Aku dan 2 lelaki eropah meminta air dan kutleri. Pramugari B kata minta maaf terlepas pandang. Ok no problem. Sejurus kemudian pramugari A dengan wajah selamba berkata "Sorry, tak nampak!".

Apa masalah dia ni.
Tak payah la kata gitu kalau dah memang tak pastikan SETIAP penumpang mendapat pakej makanan yg sepatutnya.
Of course I managed to forget about her as soon as I see the faces my loved ones..:)

Perjalanan kembali


Alhamdulllah, walaupun sedih benar nk tinggalkan keluarga, aku tiada pilihan.
Setibanya aku di Departure Gate LCCT, terlihatlah sebuah pesawat Air Mauritius. Aku bertanya pada airport staff adakah aku di gate yg betul. Dia kata betul, Airasia menyewa Air Mauritius. Aku tersenyum...ingatkan dah salah gate..

Abang menelefon dan bertanya sudahkan aku mendapat tempat duduk. Aku kata ok dah dapat seat. Air Mauritius luas; ada screen dan headphone, alhamdulillah. Tika mengagihkan makanan dan comfort kit, pramugara/i dgn nada sopan berkata 'mrs amalina? here are ur food, here's the comfort kit" sambil membuka table makanan di hadapan ku. Ok aje. Masa nak ke toilet, perlu tunggu ada org di dlm, tp staff dlm Air Mauritius ni ok, siap blh tunjuk an lg toilet yg vacant.

I paid for Airasia rate, but the service I got from the two journeys are different. What a contrasting experience.Maybe Airasia should charter Air Mauritius every time. Or better still, train the staff PROPERLY what amounts to manners/etiquette with customers/passengers.

Yang bengang sementara waktu,
Me

1 comment:

Kamilah said...

I suggest you complain to Air Asia!! go for it!!